- Categorie: Voorwoord

Pleitbezorger authentieke oldtimers Evert Louwman in de Hall of Fame
Op de eerste dag van het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk, vrijdag 26 augustus, werd de alom bekende Nederlandse automuseumeigenaar Evert Louwman opgenomen in de zeer prestigieuze FIVA Heritage Hall of Fame. Evert Louwman heeft enorm bijgedragen aan de historische voertuigbeweging en is groot pleitbezorger voor authentieke oldtimers en klassiekers. In het paleis werd de Hall of Fame-award uit handen van FIVA-president Tiddo Bresters aan hem overhandigd.
Op uitnodiging van de FIVA/FEHAC woonde ik in een klein gezelschap deze ceremonie bij in de Witte Zaal van Paleis Soestdijk. Onder de genodigden waren onder andere Harit Trivedi, lid van de FIVA Wetgevingscommissie, Gautam Sen uit India, oprichter van veel automagazines en Wim Oude Weernink, éminence grise onder de autojournalisten en groot medestander voor authentieke oldtimers en klassiekers. Evert Louwman heeft de oudste particuliere autocollectie – met meer dan 275 zeldzame auto’s, een meer dan prachtige prestatie! Hierbij gaat het ook vooral om authentieke auto’s, een streven dat bij de FIVA en FEHAC hoog in het vaandel staat. En dat is te waarderen wanneer je weet dat meer dan een kwart van de oldtimers vals blijkt te zijn. Hieronder zijn niet alleen de vooroorlogse oldtimers, zoals bijvoorbeeld de merken Bugatti, Mercedes-Benz, Bentley en Alfa, maar ook veel naoorlogse klassiekers, zoals de Porsche’s, Ferrari’s en wederom Mercedes-Benz, maar dan in het bijzonder de SL’s en cabrio’s. Er is in Nederland een erfgoedwet en daaronder valt met dank aan de inzet van de FEHAC, ook de erkenning van klassieke voertuigen. Dat zal menig eigenaar van een echte auto geruststellen. Toch spelen er nog altijd krachten om met replica’s en gedeeltelijk nieuw opgebouwde oude auto’s de mazen in de wet op te zoeken en zodoende dubieus veel winst te maken met de verkoop van dergelijk spul die het predicaat van originaliteit niet hebben. Uit deskundig onderzoek blijkt dat vervalsers meestal niet alleen opereren. Zij krijgen de nodige hulp van nijvere confraters, experts, opdrachtgevers en ‘in het bedrog met open ogen ingetuinde’ auto-eigenaren die ook vals spelen en goedgelovigen kopers om de tuin leiden. Mijn conclusie is: neem bij het kopen van een klassieker altijd een vakman mee, die op zijn minst voldoende kennis heeft van dat merk en type, opdat men dan net zoals Evert Louwman kan spreken over authentieke oldtimers met geschiedenis. Ondertussen ligt er weer een prachtige uitgave van SL Mercedes Revue voor u, boordevol echte auto’s van ons geliefde merk.
Veel leesplezier,
Robert Scheerboom