Nieuwste

Grote klasse in afgeslankte vorm

Menig verstokte Mercedesrijder zal bij de introductie van de nieuwe S-Klasse in 1979 even hebben moeten slikken. Weg waren de barokke dubbele chromen bumpers en het bijna verspillerige materiaalgebruik. Met de W 126 deed de nieuwe zakelijkheid zijn intrede in het topsegment.

Lees verder »

Mercedes-Benz CLK DTM, 2000 verkocht voor € 477.500

Na een pauze van drie jaar keerde de populaire DTM-serie in 2000 terug op de kalender. Dit door Warsteiner gesteunde exemplaar was voor drievoudig Le Mans-winnaar Klaus Ludwig en opkomend Zwitsers talent Marcel Fässler. Fässler scoorde twee keer een tweede plaats tijdens het openingsweekend in Hockenheim, voorafgaand aan een derde plaats in Oschersleben. In augustus volgden nog twee derde plaatsen op de Nürburgring, met een tweede plaats in de voorlaatste ronde van het kampioenschap – ook gehouden op het illustere Eifel-circuit – waarmee Fässler de vierde plaats in het eindklassement veiligstelde. Na het seizoen 2000 werd chassis RS00-05 door Mercedes-Benz behouden voor promotionele doeleinden tot de verkoop aan de Tsjechische verzamelaar en motorsportondernemer Antonín Charouz. De huidige eigenaar kocht de auto in 2013 met amper 2.500 kilometer op de teller. Nu met 3.500 kilometer in up-to-date onderhoud een aanwinst voor de verzamelaar die hem zo kan inzetten voor demonstratie-evenementen of privéraces.

Lees verder »

Terug in de tijd met In aller Welt

Wat een mooie auto is een 300 SE toch, en zeker in een tweekleurige uitvoering. De foto is genomen in Zwitserland, want daar vond de Salon van Geneve plaats en werden de 300 SE coupé en cabriolet geïntroduceerd. En wie wel eens met deze wagen gereden heeft, begrijpt dat deze auto topklasse is.

Lees verder »

Groot worden, door klein te blijven

Toen Nico Ongena – nu 45 jaar oud, administratief medewerker bij Volvo – ergens midden 2019 een filmpje zag van een Amerikaan die miniaturen fotografeerde, triggerde dat hem om hetzelfde te gaan proberen. Inmiddels is de Nico het hobby-niveau ruimschoots.

Lees verder »

Zijn E-fuels de toekomst voor oldtimers?

Recent is de discussie over de toekomst van verbrandingsmotoren weer op scherp gesteld. Allereerst gaf Italië aan hun auto-industrie met verbrandingsmotoren niet zomaar in te willen ruilen voor wat zij noemden ‘elektrische Chinese modellen’. Een uitzonding zou moeten worden gemaakt voor autoproducenten die slechts een beperkt aantal auto’s op de markt brengen (lees: Ferrari, Lamborghini en Maserati). Vervolgens deed ook Duitsland een duit in het zakje door een pleidooi te houden voor de verbrandingsmotor omdat de e-fuels eraan zitten te komen. Uiteraard volgen wij vanuit de KNAC deze discussie met veel interesse en ook op het symposium van de KNAC, op 23 maart jongstleden, hebben we hier uitgebreid bij stilgestaan.

Lees verder »

Mercedes-Benz 300 SL Roadster, 1959 verkocht voor € 1.748.750

De Gullwing vond al snel waardering bij de rijken der aarde, maar de 300 SL sprak pas echt tot de verbeelding van de elite van Hollywood met de komst van de open Roadster in mei 1957. Hij was niet alleen praktischer, maar reed ook beter en bleef langer in productie. Afgewerkt in de zeldzame combinatie van ‘Hellblau’ met een ‘Blau’ lederen interieur, werd de auto via Studebaker-Packard in South Bend afgeleverd en voor het eerst geregistreerd op 1 maart 1959. De Mercedes onderging tussen 1986 en 1993 een langdurige restauratie en tussen 2016 en 2021 werd er nog eens maar liefst € 700.000 aan de 300 SL Roadster besteed om de auto opnieuw naar concoursstandaard te brengen en nog eens € 49.000 ging naar het interieur. Vergezeld van een fabriekshardtop, volledige documentatie, een Karl Baisch-bagageset, een verkoopbrochure en een gereedschapskist een zeer complete auto in topconditie.

Lees verder »

Klassieke autohandelaar avant la lettre

Al jarenlang ligt het fameuze boek ‘’Mag het een Ferrari zijn” van Rob de la Rive Box, bij mij in de boekenkast en onlangs heb ik het weer opengeslagen. De uitvoerige inleiding is min of meer een autobiografie van Rob. Ik heb hem in de jaren tachtig leren kennen en hij vroeg me regelmatig foto’s te mogen gebruiken. Toen hij stopte, heb ik zijn archief gekocht. We waren gewoon twee autoliefhebbers bij elkaar. Hij kwam uit Bussum en kende daardoor het Gooise leventje wel. In de loop de jaren heb ik verschillende verhalen van hem gehoord en nu ik zijn inleiding lees, denk ik dat het wel interessant is om dat met alle autoliefhebbers te delen.

Lees verder »

Rising star

De Mercedes-Benz GLC die in 2015 werd geïntroduceerd was een instant hit. Hij verdiende zelfs de positie van de bestverkochte medium-SUV’s in het premiumsegment, totdat Tesla met de Model Y op de proppen kwam. Met de nieuwe GLC wil Mercedes de leiding terugpakken. Geen enkel probleem wat ons betreft.

Lees verder »

Mercedes-Benz 280 SE Coupé, 1969 verkocht voor € 86.650

Elegante, door Paul Bracq ontworpen 280 SE Coupé (W 111) uit 1969. Nieuw geleverd in Zuid-Californië en nog steeds voorzien van de direct herkenbare zwarte plaat van Californië, zou de auto ongeveer veertig jaar onder de hoede van de eerste eigenaar zijn gebleven. Oorspronkelijk geleverd in Light Ivory-lak met zwart leer, werd de auto in zijn huidige staat hersteld nadat hij rond 2009 door de tweede eigenaar werd aangeschaft. Gedurende zijn tijd in de Iannelli-collectie bleef de auto periodiek onderhouden. Facturen van 2009 tot 2020 beschrijven een enorme hoeveelheid werk die aan de Mercedes-Benz is uitgevoerd, waarbij een groot deel van de onderdelen voor het project rechtstreeks zijn geleverd door Mercedes-Benz Classic in Irvine, Californië. Verkeert vandaag de dag dan ook in spectaculaire staat en is bovendien uitgerust met een Blaupunkt-stereo en een airconditioningsysteem.

Lees verder »

Caracciola’s ‘Witte Olifant’

Met de grote compressormodellen S, SS en SSK was Mercedes-Benz eind jaren twintig bijna onverslaanbaar in binnen- en buitenlandse wedstrijden. Na de SSK kwam nog de SSKL, met de ‘L’ van ‘Leicht’, maar hiervan is slechts één exemplaar nieuw gebouwd. De andere werden door de raceafdeling van de fabriek omgebouwd uit bestaande SSK’s.

Lees verder »

Mercedes-Benz 250 SL ‘Pagoda Five-Speed’, 1967 verkocht voor € 152.915

Een goed bewaard gebleven en goed gerestaureerde ‘Pagode’ met vijf versnellingen is zonder twijfel de ‘heilige graal’ van liefhebbers van SL-modellen. Auto’s in de verbluffende staat waarin dit exemplaar verkeert zijn steeds moeilijker te vinden, en de kans om een 250 SL met vijf versnellingen van zo’n hoge kwaliteit te treffen, is zeer uitzonderlijk. Deze 250 SL voor de Italiaanse markt werd nieuw geleverd op 7 maart 1967, uitgerust met zo’n bijzonder schaarse transmissie, evenals een hardtop, stuurbekrachtiging, zwarte soft-top en speciale lak in antracietgrijs metallic (DB 172). Ondanks zijn lange verblijf in de VS heeft de auto nog zijn Europese koplampen, slanke bumpers, metrische instrumenten, Becker Europa-radio en de afwezigheid van richtingaanwijzers aan de zijkant.

Lees verder »

Zestig jaar

Toen Mercedes in 1963 de nieuwe SL presenteerde die als 230 SL zowel de 300 SL als de 190 SL verving, ging er een schok door het Mercedes-minnend publiek. De auto leek in niets op de SL die men eerst met vleugeldeuren en later als cabriolet kende. Toch werd de W 113 met zijn lage taillelijn, grote gebogen ramen en een afneembare hardtop, waardoor hij de bijnaam Pagode kreeg, een groot succes. Het model evolueerde vooral motorisch en wat betreft uitrusting en bleef tot 1981 in productie, toen hij werd afgelost door de R 107-generatie. Een W 113 in A-conditie is vandaag de dag zo tussen de 100.000 en 155.000 euro waard.

Lees verder »

Mercedes-Benz 190 SL, 1958 verkocht voor € 274.400

In tegenstelling tot de 540 K die voor een wel heel bescheiden bedrag van eigenaar wisselde, bracht deze 190 SL een mega-bedrag op. Hij is dan ook zijn hele leven liefdevol gekoesterd en onlangs voor ruim twee ton prachtig gerestaureerd door bekwame merkexperts. Met behoud van een duizelingwekkend niveau van authenticiteit is deze prachtige 190 SL ongetwijfeld een van de beste op de markt. De gerestaureerde Mercedes won de titel ‘best in class’ op het veertiende jaarlijkse Boca Raton Concours d’Elégance in februari 2020 en werd ‘best of show’ op de jaarlijkse International 190 SL-bijeenkomst in 2022.

Lees verder »

De auto van opa

Voor een verslag over deze ‘Wirtschaftswunder-Mercedes‘ werden we door Toine (27) uitgenodigd, die ons de Cabriolet A van zijn opa beschikbaar stelde. Bij aankomst reden we via een aparte ingang naar een bijgebouw achter het landhuis dat uitkeek op de Maas. De roldeur stond al open en we spotten in de hal een met een autopyjama afgedekte oldtimer. De hal was eens een privé-automuseum van zijn opa.

Lees verder »

De ‘Wirtschaftswunder-Mercedes‘

In de tijd van de wederopbouw wilde de directie van Daimler-Benz AG hun positie op de automarkt weer innemen. Tussen de puinhopen van platgebombardeerde fabrieken en een achterstand van tien jaar ontwikkeling leek het nagenoeg onmogelijk. Echter in de moeilijkste jaren van haar bestaan excelleerde het autoconcern als schoolvoorbeeld van het ‘Wirtschaftswunder’ met een ‘nieuw model’, de Mercedes-Benz 170S.

Lees verder »

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!